Skip to content

Customer case – Bona

Familjeföretaget som var pionjärer på marknaden

Det är inte varje dag man stöter på ett företag som är familjeägt, Bona har funnits i drygt 100 år och är nu inne på fjärde generationen. Sedan starten arbetar man med att ta fram produkter för trägolv, och de senaste åren har man breddat sortimentet till produkter även för andra golvmaterial. En snabb tillväxt har ställt höga krav på att hitta rätt specialister.

– ”Vårt hjärta är R&D”

“Rekryteringen på företaget går i vågor. Mest handlar det om att någon går i pension, men de senaste tre åren har vi ökat netto med cirka 15 personer. Generellt har vi vuxit mest inom marketing och sälj. Utvecklingen har gått snabbt vad gäller e-handel, där vi behövt få in ny kompetens som vi inte haft. Produktionsmedarbetare och kemister behövs också. Vårt hjärta är ju R&D.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

Kort om Bona

Företaget startade i Malmö och grundades 1919 av familjen Edner. I Malmö har bolaget 150 medarbetare i alla avdelningar. Från koncernledningen till produktion, research and development, kemister, IT, inköp, ekonomi och HR.

I företaget händer det saker hela tiden och ägarna tänker långsiktigt. De har dotterbolag i 17 olika länder, de största i USA och Tyskland där de också har fabriker. Totalt handlar det om ungefär 700 medarbetare världen över. 

”– Det är hög trivsel, som det är när familjeföretag är som bäst”

Ann Rossenbeck är HR Chef med ansvar för Sverige. Hon berättar att de haft väldigt låg personalomsättning. Många av de anställda har varit där i 20-30 år. Det är hög trivsel, som det är när familjeföretag är som bäst, berättar hon.

I jakten på sin nästa miljöingenjör hörde Ann och Bona av sig till Wise Professionals. Året innan fick Ann hjälp av Wise Professionals att tillsätta en HR generalist. Nästan alla nyrekryteringar som Bona nu står inför handlar om att hitta specialister, roller som kan vara svåra att hitta. Valet av rekryteringspartner föll på Wise Professionals tack vare goda ord och tidigare lyckat samarbete. Ann berättar:

“Vi har inte tiden eller kontakterna som behövs för att hitta dessa specialister. Vi väljer rekryteringspartner efter behov och från fall till fall, men jag hade hört mycket gott om just Wise. Efter vårt första samarbete förra året var jag supernöjd. Det handlar dels om metodiken och verktygen som används men är också personbundet.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

“– Efter vårt första samarbete förra året var jag supernöjd. Det handlar dels om metodiken och verktygen som används men är också personbundet.” 

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

“– Miljötänket går igenom allt, även vår egen arbetsmiljö. Hållbarhet är otroligt viktigt.”

”Jag tycker att det är ett prestigelöst och vänligt företag. Vi har en väldigt tydlig miljöprofil. Vi var först i världen på 70-talet att ta fram lösningsmedelsfria golvlacker. Det var ett stort problem för många målare och golvläggare då dessa ämnen var otroligt skadliga. Vi var pionjärer. Idag har de flesta vattenbaserade produkter.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

Miljöingenjör är en svår roll att hitta

Den roll som Bona var ute efter att tillsätta, miljöingenjör, är en svår specialistroll att rekrytera. Ann berättar:

”Det är en global funktion där personen till viss del måste vara ute och scanna av vilka lagförslag som ligger så att vi har koll. Får vi nys om att en råvara t.ex. kommer att bli klassificerad på ett nytt sätt så kan det vara en lång process att hitta en ersättningsråvara.”

Det var en av anledningarna att Ann valde att inleda ett samarbete med en rekryteringspartner. Hon beskriver samarbetet med Wise Professionals:

”Det som är viktigt för mig i min roll är att vår rekryteringspartner är vår förlängda arm, därför är jag kräsen med vem vi väljer. Jag följer vissa konsulter som kan oss. Wise är en relativt ny bekantskap, men jag kände direkt – de är intresserade och ställer rätt frågor. Jag har fått så mycket positiv feedback från kandidater som kommit på intervju, fått höra att de blivit så väl bemötta. Det gör mig glad. Wise håller kontakten och håller mig informerad. De kandidater vi får presenterade är relevanta och väl förberedda. Jag och mina kollegor är verkligen supernöjda.”

Ann Rossenbeck, HR chef på Bona

Rekrytering är ett hantverk

Att matcha rätt kompetens med rätt företag är ett hantverk, det är lite som att lägga ett pussel. Saknas en eller flera bitar är det svårt att se hela bilden. I dagsläget händer det otroligt mycket på marknaden och företagens behov av att hitta rätt person snabbt är stort. Vi på Wise Professionals jobbar hela tiden med att ha våra talanger redo så att vi kan hjälpa företag med det de behöver – i rätt tid.

Let’s talk!

Använd nedan formulär så återkommer vi inom kort! 

Inspiration

Ta del av mer inspiration
Success Story

Helena Dahlbeck – HR-konsulten som med lyhördhet, mod och starkt driv skapar värde genom människor

Helena Dahlbeck är en HR-konsult med en unik förmåga att skapa trygghet och struktur i förändringens tider. Med en prestigelös inställning och en känsla för att läsa av rummet, har Helena en talang för att möta människor där de är och skapa långsiktiga relationer. Genom att göra HR-arbetet konkret och relevant, bidrar hon till att utveckla både medarbetarskap och arbetsmiljö på djupet
Success Story

Sofie Bjerkesjö Braakman, konsulten med nyfikenhet, mod och en passion för HR.

Nyfikenhet, mod och en passion för HR driver Sofie Bjerkesjö Braakman i hennes dynamiska roll som HR-konsult. Med en förmåga att snabbt sätta sig in i nya organisationer och skapa struktur där det saknas, gör Sofie skillnad varje dag. Hennes resa från chef till HR-specialist har gett henne en unik insikt i samspelet mellan organisation och medarbetare, vilket gör henne till en ovärderlig tillgång för de företag hon arbetar med.
Success Story

Johanna Schmidt: Att hitta den perfekta matchningen – drivkraften bakom konsultchefsrollen

Johanna Schmidt är konsultchefen som inte bara tillsätter uppdrag, utan skapar långsiktiga relationer och utvecklar både kunder och konsulter. Med en passion för att se människor växa och hitta den perfekta matchningen, navigerar Johanna skickligt genom marknadens svängningar och bygger en symbios där både kund och konsult stärks och utvecklas.
Success Story

Johanna Lindholm Eriksson: Nyfikenhet, erfarenhet och mod – tre drivkrafter som formar en HR-konsult

Johanna är HR-konsulten som drivs av nyfikenhet, erfarenhet och mod. Med en karriär som sträcker sig från service- och turistbranschen till en lång och bred HR-karriär, har Johanna utvecklat en djup förståelse för hur HR kan skapa verkligt värde för både individer och organisationer. Hennes nyfikenhet och förmåga att läsa av organisationer och människor gör henne till en uppskattad samarbetspartner som inspirerar både chefer och medarbetare att tänka nytt och utvecklas.
Success Story

Kim Lovens passion för konsultvärlden och dess utveckling

Att vara konsultchef handlar inte bara om att matcha rätt person med rätt uppdrag – det handlar om att skapa förutsättningar för människor att växa, företag att utvecklas och branschen att ta nästa steg. För Kim Loven är detta inte bara ett jobb, det är en passion. Med över åtta år i konsultvärlden har hon sett branschen förändras och själv varit en drivande kraft i att höja standarden för både konsulter och kunder.
Blogg

“Vad har du lärt dig idag?” – en inspirationstimme om lärande på riktigt

Lärande är inte något som bara sker i utbildningsrum eller i formella kurser. Det händer hela tiden – i våra samtal, våra misstag, våra nyfikna frågor och våra modiga försök. Men hur skapar vi utrymme för det? Och hur bygger vi en kultur där vi lär av – och med – varandra?
Success Story

Anna Lindholm: En HR-resa mellan budbil, New York och styrelserum

Anna Lindholm kombinerar ett analytiskt driv med en varm närvaro. Hennes resa sträcker sig från arbetsmiljöer bakom ratten till affärsbeslut i ledningsgrupper – alltid med människan, kulturen och affären i fokus. I konsultrollen får hon göra det hon gör bäst: skapa riktning, struktur och trygghet i förändring.
Success Story

Ferhat Bulduk: Ekonomikonsulten som älskar förändring och utveckling

Att våga kliva in i det okända, att ständigt utvecklas och att se förändring som en möjlighet – det präglar Ferhat Bulduk. Med över tolv års erfarenhet inom ekonomi, en bakgrund i byggbranschen och en passion för analys och hållbarhet, har han funnit sin väg in i konsultrollen. Idag är han hållbarhetscontroller där han navigerar komplexa hållbarhetsutmaningar och säkerställer att verksamheten ligger i linje med EU:s strikta krav.
Success Story

Madelén Leiner: Konsulten som kombinerar struktur med mänsklig värme

Att våga börja om, byta riktning och kasta sig ut i något nytt – det kräver både mod och nyfikenhet. Två egenskaper som Madelén har gott om. Från en passion för träning och hälsa till en framgångsrik karriär inom lön, har hennes väg till konsultlivet varit allt annat än rak. Men kanske är det just det som gör henne till en så trygg och mångsidig kraft ute hos kund.
Success Story

Så bygger Ida Asmar framgångsrika samarbeten mellan företag och lönekonsulter

Att vara konsultchef handlar om att balansera människor, affärer och förändring – och då gör det med lika mycket energi och engagemang som Ida Asmar. Med en bakgrund inom HR och en naturlig nyfikenhet på affärsutveckling, har Ida hittat sin hemvist i konsultbranschen där hennes nyfikenhet, lyhördhet och mod skapar värde för både kunder och konsulter.
Success Story

Shadi Mårtensson ”Människor och relationer – det är det jag brinner för”

Att vara konsultchef handlar inte bara om att tillsätta rätt person på rätt uppdrag – det handlar om att bygga relationer, skapa långsiktigt värde och se till att både konsulter och företag växer. Shadi Mårtensson är en ledare som förstår detta bättre än de flesta. Med en bakgrund inom ekonomi och över ett decennium som både konsult och rådgivare, har hon en unik förmåga att se möjligheter där andra ser utmaningar.
Success Story

Henrietta Dér: Lönekonsulten som kombinerar mod med nyfikenhet

Att bygga en karriär i ett nytt land är en utmaning som kräver både mod och beslutsamhet. Henrietta Dér vet det bättre än de flesta. När hon flyttade till Sverige från Ungern för 5,5 år sedan, började hon om från början – ett nytt språk, en ny arbetsmarknad och en ny väg att ta sig fram på. Idag är hon en uppskattad konsult hos oss på Wise.
Blogg

Från timdebitering till värdebaserad prissättning – varför företag måste tänka om

Företag har länge varit vana vid att köpa konsulttjänster baserat på tid – ett timpris, en dagstaxa, en enkel formel för att beräkna kostnaden. Men i en tid där resultat är viktigare än insats, och där affärsvärde går långt bortom antalet timmar som lagts ner, är det dags att omvärdera hur konsulttjänster köps in.
Blogg

Vad skiljer framtidens toppkonsulter från mängden?

Konsultrollen förändras i takt med att näringslivet ställer högre krav på expertis, strategi och innovation. Att vara en skicklig specialist räcker inte längre – framtidens toppkonsulter behöver mer än kunskap. De måste vara proaktiva, tekniskt insatta och kapabla att leda förändring.
Blogg

Från kompetensbrist till kompetensgap: En ny utmaning för arbetsmarknaden

Under lång tid har vi talat om kompetensbrist i vår bransch. Vi har saknat utvecklare, analytiker, dataexperter och BI-specialister. Kundservice har haft svårt att hitta personal med den rätta förmågan att bemöta kunder effektivt. Kompetensbristen har varit ett faktum – det har funnits för få personer med rätt kunskap och erfarenhet, men de har ändå funnits. Med rätt insatser har vi kunnat utbilda, rekrytera och utveckla för att minska glappet.
Blogg

De dolda guldkornen: Hur rätt data kan avslöja din organisations största utvecklingsmöjligheter

Har du någonsin funderat över var din organisations största potential finns? Svaret kanske inte alltid är uppenbart – men det kan finnas dolda guldkorn som bara väntar på att upptäckas. Genom att använda rätt data och analysera den strategiskt kan ni identifiera dessa möjligheter och omvandla dem till konkurrensfördelar. Här går vi igenom vi hur ni gör.
Event

Se inspelning: Så framtidssäkrar du din organisation

Blogg

Bygg en lärande organisation genom kontinuerlig uppföljning

I dagens arbetslandskap är det avgörande för organisationer att kunna anpassa sig snabbt till nya förhållanden och krav. Men vad är det som skiljer de mest framgångsrika organisationerna från resten? Ett gemensamt drag är deras förmåga att skapa en lärande kultur, där kontinuerlig uppföljning spelar en central roll.
Blogg

Mission Impossible? Nej, bara fel mätpunkter: Så räddar du dina kompetensinsatser från att floppa

Känner du att din organisation satsar stort på kompetensutveckling – men att resultaten låter vänta på sig? Du är inte ensam. En vanlig anledning är att man mäter fel saker eller inte har en tydlig strategi för uppföljning. Men oroa dig inte – det är inte ett ”Mission Impossible” att rätta till det! Här går vi igenom hur du kan ta kontroll över situationen och få dina insatser att leverera på riktigt.
Blogg

Förlorad kompetens är dyr – här är strategierna som hjälper dig behålla den

Kompetens är en av organisationens mest värdefulla tillgångar – och att förlora den kan bli kostsamt, både ekonomiskt och strategiskt. När medarbetare lämnar tar de med sig erfarenhet, kunskap och ofta relationer som är svåra att ersätta. Genom att arbeta strategiskt med att behålla kompetens kan du säkerställa kontinuitet, minska omsättningen och därmed stärka din verksamhet på lång sikt. Här är nyckelstrategierna som gör skillnad.
Ta del av mer inspiration